Potravinárska komora a ZOSR sa dohodli na spolupráci

09.12.2013 Bratislava

Bratislava 9. decembra (TASR) – Zlepšenie ponuky domácich potravín na pultoch predajní v SR by mala priniesť spoločná iniciatíva, ktorú dnes v Bratislave za účasti zástupcov obchodných systémov a výrobcov potravín podpísali prezidenti Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR a Potravinárskej komory Slovenska (PKS) Pavol Konštiak a Daniel Poturnay.

ZOCR SR a PKS v dobrovoľnej iniciatíve verejne deklarovali, že "obchodné siete a výrobcovia potravín vyvinú maximálne úsilie na postupné zvyšovanie ponuky potravín vyrobených na Slovensku". "Výrobcovia a obchodné siete chcú prehlbovať spoluprácu v procese zabezpečovania dodržiavania kvality a zdravotnej neškodnosti potravín v rámci celého potravinového reťazca a zlepšovať vzájomnú výmenu informácií relevantných pre posilnenie ochrany a bezpečnosti zdravia spotrebiteľa," deklarovali zúčastnené strany okrem iného v texte iniciatívy.

Podstatou iniciatívy je podľa Konštiaka, aby výrobcovia a obchodníci predávali viac slovenských výrobkov. "Nie je nám jedno, čo a koľko predávame. So slovenskými výrobkami však musíme osloviť nášho zákazníka, lebo ten je určujúci, k nemu všetko smeruje," uviedol.

"Máme podrobne zmapované oblasti, kde je podiel slovenských výrobkov najnižší. Máme zmapované tieto oblasti aj podľa jednotlivých obchodných reťazcov – budeme sa tomu venovať a hľadať spôsoby, ako zvýšiť tento podiel. Chceme to robiť nie pre naše firmy, nie pre dobrý obraz obchodníkov pred ich zákazníkmi, chceme to robiť preto, aby sme budovali udržateľný potravinársky priemysel na Slovensku. To je cieľ našej deklarácie, ktorú sme dnes podpísali," povedal Poturnay.

ZOCR SR je neziskovou, nepolitickou, verejno-prospešne a profesijne zameranou reprezentáciou zamestnávateľov a podnikateľov, pôsobiacich v odvetví obchodu a cestovného ruchu. Svojimi aktivitami reprezentuje záujmy podnikateľskej sféry pri obehu tovaru na vnútornom trhu, vývoze a dovoze a službách, spojených s cestovným ruchom.

PKS je združenie právnických osôb založené potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií.

Návrat slovenských potravín do obchodov považuje SPPK za jednu z kľúčových úloh

Návrat slovenských potravín do obchodov považuje Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) za jednu zo svojich kľúčových úloh. V reakcii na dnes podpísanú iniciatívu Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR a Potravinárskej komory Slovenska (PKS) na podporu ekonomiky Slovenska to povedal podpredseda SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušan Janíček. Podľa neho sa slovenské potravinárstvo v dôsledku viacerých vplyvov, a to vrátane správania sa obchodných reťazcov k domácim dodávateľom, ocitlo v mimoriadne zložitej situácii.

ZOCR SR a PKS v podpísanej iniciatíve okrem iného deklarovali, že "obchodné siete a výrobcovia potravín vyvinú maximálne úsilie na postupné zvyšovanie ponuky potravín vyrobených na Slovensku". Podstatou iniciatívy je podľa prezidenta ZOCR SR Pavla Konštiaka, aby výrobcovia a obchodníci predávali viac slovenských výrobkov. "Nie je nám jedno, čo a koľko predávame. So slovenskými výrobkami však musíme osloviť nášho zákazníka, lebo ten je určujúci, k nemu všetko smeruje," uviedol.


"Obchodné systémy už dlho verejne deklarujú, že majú záujem predávať domáce potraviny, ale v praxi väčšiu ústretovosť voči domácim dodávateľom zatiaľ príliš neprejavujú. V obchodných vzťahoch sa naďalej prejavuje ich výrazná dominancia, keďže ovládajú približne 80 % slovenského potravinového trhu. V jeho rámci ich síce pôsobí viac, čo navodzuje dojem otvoreného konkurenčného prostredia, ale v skutočnosti táto konkurencia ústi iba do stupňovania tlaku na dodávateľov. Ten je taký veľký, že mnohí malí a strední výrobcovia mu jednoducho nedokázali dlhodobo čeliť a boli na trhu nahradení importovaným tovarom," zdôraznil Janíček.

Spolupráca s obchodom je podľa SPPK mimoriadne dôležitá, ale nemôže zostávať len vo všeobecnej deklaratórnej rovine, ako je to zatiaľ aj v prípade spomínanej iniciatívy ZOCR SR a PKS. Ak majú obchodné reťazce naozaj úprimný záujem o predaj väčšieho množstva domácich potravín, potom by pre ne nemalo byť problémom verejne sa zaviazať, že nebudú voči ich dodávateľom používať praktiky, vedúce k obchádzaniu zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny. Rovnako by mali zintenzívniť nákup potravín v regiónoch a neodrádzať regionálnych malých a stredných výrobcov od spolupráce kladením neúmerných množstvových, cenových a iných podmienok. Práve tieto prístupy podľa SPPK v minulosti spôsobili, že mnoho producentov kvalitných potravín sa v ponuke obchodných systémov neobjavilo a viacerí z nich museli ukončiť činnosť.


Podľa SPPK bude potrebné, aby domáci producenti siahali aj po nových, doteraz nie veľmi rozšírených, ale o to perspektívnejších a modernejších formách odbytu. Veľmi dôležité bude posilnenie vyjednávacej sily prvovýrobcov prostredníctvom vytvárania odbytových združení. Intenzívnejšie ako doteraz sa treba venovať hľadaniu nových foriem spolupráce existujúcich silných dodávateľov a satelitných výrobcov - subdodávateľov. Zabúdať nemožno ani na podporu spolupráce v potravinovej vertikále, vytváranie alternatívnych odbytových miest, farmárskych trhov a tržníc na regionálnej úrovni. Postupne sa bude zrejme vo väčšom rozsahu presadzovať tiež rozvoz čerstvých potravín, debničkový predaj a predaj výrobkov z dvora, ktorý začína byť medzi obyvateľmi čoraz populárnejší.
 

Vyberte región